"...Ren Calad..."

Bellmantolkningar

Fredmans epistel 51 med förspel. Pentti Hilden sång och luta, Pauliina Fred traversflöjt, Markus Pelli violoncell Qwensels sal (apoteksmuséet) i Åbo 26.8. 2018.


Trisettregler i grova drag

Trisett spelas med en lek på 40 kort (tior, nior och åttor är bortplockade). Det högsta kortet är trean, sedan tvåan, ässet, kungen, damen osv nedåt. Spelarna är fyra, två och två tillsammans.

Det hela går ut på att samla poäng, och det spelarpar som först når 21 poäng har vunnit ett parti. Ett parti består oftast av mer än en spelomgång.

Poäng kan man skaffa sig på flera vis:

1.

Genom att ha vissa kortkombinationer på hand från början. De poänggivande kombinationerna är:
3 treor = 3 poäng 3 sjuor = 1 parti och 1 poäng
4 treor = 4 poäng 4 sjuor = 1 parti och 2 poäng
annat tretal = 2 poäng trea, tvåa, äss
annat fyrtal = 3 poäng i samma färg = 3 poäng
trea, tvåa, äss, kung
i samma färg = 4 poäng

De här kombinationerna ska anmälas vid spelets början. Förhanden anmäler genast, de övriga efter utspelet i andra sticket. Glömmer man att anmäla i tid, går man miste om poängen.

2.

Genom de tagna sticken, där det gäller att skaffa sig poänggivande kort och kortkombinationer:

tre honnörer i samma färg ger 3 poäng (honnörer är trea, tvåa, kung, dam, knekt) varje äss ger 1 poäng.
Den som tar sista sticket får dessutom en poäng.
Poängen räknas samman efter spelets slut.

3.

Genom att göra calad eller strammazette.

Vid calad tar ett spelarpar alla sticken (jfr storslam). Det ger 4 poäng extra; om en enda spelare tar alla sticken ger det 8 poäng.
Vid strammazette tar ett spelarpar alla stick utom ett (jfr lillslam). Det ger 3 poäng; om en av spelarna tar alla stick utom ett ger det 6 poäng.

Förhand spelar ut i första sticket, och i fortsättningen spelar den ut som tog föregående stick. Man måste bekänna färg, men man behöver inte sticka över. Det kan hända att ett spelarpar når upp till 21 poäng redan vid början av ett spel (genom sina kortkombinationer) och det gäller då att också anmäla att man nått 21. I och med det är partiet slut. Glömmer man att anmäla sig ute, kanske motspelarna får en chans att slinka förbi.

Så är det bara att sätta igång. Ren Calad----